Account
▾ Mijn e-mailadres is veranderd. Hoe kan ik dit wijzigen voor mijn account?
Log in op de website. Klik op de link 'Mijn account' in de rechter kolom. Wijzig je e-mailadres in het formulier en voer ook je huidige wachtwoord in. Klik op 'Opslaan'.
▾ Ik wil mijn deelname aan MinderGas beëindigen. Hoe kan ik mijn account verwijderen?
Log in op de website. Klik op de link 'Mijn account' in de rechter kolom. Klik op de link 'Verwijder mijn account' onderaan het formulier. Klik op 'OK' in de pop-up.
Meterstanden
▾ Ik wil een lijst met historische meterstanden importeren. Kan dit?
Je kan een Excel of CSV bestand aanleveren met daarin een kolom datum en een kolom meterstand om 00:00 uur (beginstand van de dag). Deze kunnen wij dan importeren. Neem hiervoor even contact op via het contactformulier.
▾ Ik heb een foutieve meterstand ingevoerd. Hoe kan ik dit corrigeren?
Log in op de website. Navigeer naar 'Mijn verbruik -> Meterstanden'. Verwijder de incorrecte meterstand door op het rode kruis erachter te klikken. Klik op de link '+ Meterstand' boven de tabel en voer de juiste stand in.
▾ Ik heb een meterstand ingevoerd maar ik kan nog niet bij de jaaroverzichten. Hoe komt dat?
Er zijn minimaal 2 meterstanden nodig om het verbruik in een periode te berekenen.
▾ Ik heb meterstanden ingevoerd maar ik kan nog niet bij de periodevergelijker. Hoe komt dat?
De periodevergelijker kan je gebruiken zodra er verbruiksgegevens beschikbaar zijn voor dezelfde periode in 2 opeenvolgende jaren. Er moeten dus ook meterstanden ingegeven zijn voor verschillende jaren.
▾ Op welk moment van de dag moet ik de meterstand invoeren?
Je kan op de pagina 'Mijn verbruik -> Instellingen' onder het kopje 'Tijdstip meterstanden' kiezen of je meterstand moet worden gezien als eindstand of beginstand voor de gekozen datum. Zie ook de uitleg op die pagina.
Nieuwe meter
▾ Ik heb een nieuwe meter gekregen. Hoe kan in dit aanpassen op de site?
Navigeer naar 'Mijn verbruik -> Meterstanden'. Klik op de link '+ Meterwissel' boven de tabel. Vul de eindstand van de oude meter, de beginstand van de nieuwe meter, en de ingangsdatum in. Klik op 'Opslaan'.
▾ Ik heb een foutieve meterwissel ingevoerd. Hoe kan ik dit corrigeren?
Je kan de meterwissel verwijderen net zoals een foutieve meterstand. Let wel op (!): alle latere meterstanden van de nieuwe meter worden dan ook verwijderd. Bij twijfel neem contact op via het contactformulier.
Slimme gasmeter
▾ MinderGas leest mijn slimme gasmeter uit. Er komen geen meterstanden meer binnen. Wat nu?
De twee belangrijkste oorzaken zijn:
1. Onderhoud aan de IT infrastructuur van de netbeheerders en/of EDSN (meestal in het weekend). Vrijwel altijd worden je meterstanden in dit geval na een paar dagen met terugwerkende kracht bijgewerkt.
2. Je netbeheerder heeft het mandaat voor het uitlezen van je slimme meter ingetrokken. Dit kan zijn omdat je bent verhuisd, of, ten onrechte, omdat je bent overgestapt van energieleverancier. Indien je denkt dat dit laatste op jou van toepassing is, neem dan contact op met MinderGas via het contactformulier.
Er kunnen ook andere oorzaken zijn, het is meestal verstandig om even een paar dagen te wachten.
Overige vragen
▾ Kan ik op MinderGas.nl ook mijn elektriciteits- en waterverbruik bijhouden?
Het hoofddoel van MinderGas.nl is om het voor gebruikers mogelijk te maken om te bekijken wat het effect is van woningisolatie of andere energiebesparende maatregelen op het gasverbruik op basis van het gewogen graaddagen model. Op de korte termijn zit het registreren van elektriciteits- en waterverbruik er niet in.